Ular Sawa Maut Lepas Telan Landak ‘Gergasi’

Ular Sawa Maut Lepas Telan Landak ‘Gergasi’

Seekor ular sawa Afrika yang menelan seekor landak gergasi akhirnya maut akibat perbuatannya sendiri.Manakan tidak, sebaik sahaja berjaya menelan landak berkenaan, sistem penghadaman di dalam perutnya cuba menhadam landak tersebut tetapi sebaliknya akibat daripada proses semulajadi itu, duri landak yang tajam telah menusuk perut ular sawa itu sehingga tembus.Insiden tersebut berlaku di Taman Hidupan Liar Tasik Eland, Afrika Selatan baru-baru ini.

Ular sawa sepanjang empat meter itu adalah reptilia yang biasa ditemui di Afrika Selatan.

Pengurus Besar taman tersebut, Jennifer Fuller berkata, ular sawa berkenaan ditemui mati di tepi lereng berbatu dalam keadaan perutnya masih kembung dengan landak yang dibahamnya itu.

Apabila renjer taman memotong perut ular tersebut, mereka menemui landak gergasi itu dalam keadaan asal dan masih belum dihadam oleh sistem penghadamannya.

Bagaimanapun mereka turut menemui beberapa batang duri landak itu telah tercabut dan tercacak pada bahagian perut ular sawa itu.

Pihak taman itu suspek, ular sawa itu telah menelan landak gergasi berkenaan pada waktu malam yang mana ia hanya bergantung kepada deria untuk mengesan gelombang panas yang dikeluarkan oleh badan landak itu untuk menyerang mangsanya.

Jika landak itu melintas di hadapan ular tersebut pada waktu siang, ia tidak akan menelan mangsanya yang penuh dengan duri itu.

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih