((TONSIL ADALAH PENYAKIT RINGAN YANG BERBAHAYA)) SEBELUM TERLAMBAT MARI CEGAH PENYAKIT TONSIL !! BEGINI CARANYA ?!

((TONSIL ADALAH PENYAKIT RINGAN YANG BERBAHAYA)) SEBELUM TERLAMBAT MARI CEGAH PENYAKIT TONSIL !! BEGINI CARANYA ?!

Tonsil sesungguhnya bukanlah nama penyakit tetapi satu organ yang berperanan sebagai bagaian dari sitem imun atau pertahanan badan yang terdapat pada kerongkong sisi belakang, yang bermanfaat untuk mengelak bakteria serta virus masuk pada badan.

Walau demikian, biasanya berlaku jangkitan akibat virus jadi bikin tonsil juga turut dijangkiti yang mengakibatkan keradangan pada tonsil atau yang dimaksudkan tonsilitis. Jadi nama penyakit pada tonsil itu keradangan atau tonsilitis, namun umumnya orang menyebutnya dengan nama tonsil.

kerongkong-bengkak

Penyakit ini adalah penyakit yg tidak berisiko, tetapi lama – kelamaan bakal mengganggu system pernafasan, serta penyakit ini termasuk penyakit yang menular.

Tanda-tanda pada penyakit tonsil seperti berikut:
1. Rasa sakit semasa menelan makanan.
2. Nada bertukar jadi garau, kadang-kadang susah untuk berbicaara.
3. Lidah berselaput serta nafas berbau.
4. Tubuh merasa lemas dan letih.
5. Demam serta suhu badan naik.
6. Kepala pusing.
7. Tekak sakit.
8. Mual dan muntah.

Sesudah tahu sepintas lalu mengenai tonsil serta tanda-tanda – gejalanya, mari masuk pada kajian bagaimana caranya mencegah serta menyembuhkan penyakit tonsil dengan cara semula jadi.

Cara-cara mengelak agar tak diserang penyakit tonsil
1. Kurangkan makanan berminyak, pedas.
2. Jauhi minuman – minuman sejuk serta sejuk.
3. Bersihkan tangan sehingga benar – benar bersih sebelum serta selepas makan.
4. Mengambil makanan yang berkhasiat.
5. Jauhi penggunaan peralatan makan dengan cara bertukaran dengan si pesakit, lantaran gampang menular.

Penyembuhan pada pesakit penyakit tonsil

1. Daun misai kucing
Daun misai kucing boleh anda pakai untuk rawatan penyakit tonsil . Langkahnya mudah, pertama siapkan satu perempat genggam daun misai kucing, bersihkan sehingga bersih. Rebus dengan 3 gelas air hingga mendidih. Lalu minumlah 3 kali satu hari dengan cara teratur supaya cepat pulih.

2. Mengkudu
Mengkudu juga bermanfaat untuk merawat penykit tonsil. Langkahnya sediakan buah mengkudu yang telah masak. Tumbuk buah mengkudu lantas peras, ambillah ainya berikan sedikit air serta madu. Minumlah hasil olahan tadi 3 kali satu hari.

3. Limau nipis
Limau nipis boleh juga digunakan sebagai satu langkah untuk merawat penyakit tonsil . Langkahnya yakni sediakan limau nipis, lantas peras limau itu ambillah airnya sahaja. Campur sedikit kapur sirih, aduk – aduk hingga rata. Minumlah sebelum tidur. Untuk hasil yang tambah baik, kerjakan dengan cara teratur.

4. Kulit manggis
Kulit manggis nyatanya dapat pula digunakan untuk menyembuhkan penyakit tonsil . Langkahnya: Sediakan manggis, ambillah kulitnya saja. Lalu rebus dengan air hingga mendidih. Penapis air rebusan itu, berikan sedikit minyak gula-gula kacau sehingga benar – benar bercampur. Minum 3 kali satu hari dengan cara teratur.

5. Halia
Halia diakui boleh merawat penyakit tonsil . Langkahnya yakni ambillah sebahagian butir halia, bersihkan dengan air serta kupas kulitnya. Lalu sedu dengan air hangat. Minumlah air halia hangat itu dengan cara teratur agar segera pulih.

SUMBER: www.beringinjayapost.com

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih