INILAH CARA MUDAH UJI KEHAMILAN TANPA “TEST PACK” ?! BEGINI CARANYA…

SUAMI ISTERI WAJIB TAHU !! INILAH CARA MUDAH UJI KEHAMILAN TANPA “TEST PACK” ?! BEGINI CARANYA… Test pack adalah alat praktikal dan mudah untuk memastikan kehamilan pada seseorang wanita. Malangnya, kerapkali kaum hawa tak mempunyai persediaan test pack dirumah. Lalu apa yang perlu dilakukan bila keinginan untuk tahu kehamilan demikian menggebu?

Nah, sesungguhnya masihlah ada cara-cara melakukan ujian kehamilan tanpa test pack dan cuma dengan memakai beberapa bahan yang ada dirumah. Di bawah ini cara-cara yang boleh dicuba oleh kaum wanita, seperti ditulis dari sehatperempuan. blogspot …

INILAH CARA MUDAH UJI KEHAMILAN TANPA "TEST PACK"

INILAH CARA MUDAH UJI KEHAMILAN TANPA “TEST PACK”

1. Ubat gigi

Dirumah anda pasti selalu ada ubat gigi, bukan? Nyatanya ubat gigi boleh juga dipakai untuk memastikan kehamilan.

Namun ubat gigi yang digunakan ini sebaiknya ubat gigi yang berwarna putih.

Untuk lakukan ujian kehamilan dengan ubat gigi, tampunglah air kencing pertama pada pagi hari dalam satu bekas.

Lantas teteskan air kencing itu beberapa titis sahaja ke ubat gigi yang berwarna putih.

Bila ubat gigi alami perubahan jadi berbuih atau berubah warna jadi berwarna biru, jadi anda mungkin saja hamil. Tetapi bila tak terjadi perubahan apa pun, kita boleh menyimpulkan kalau belum terjadi kehamilan.

INILAH CARA MUDAH UJI KEHAMILAN TANPA “TEST PACK”

2. Pemutih

Bahan untuk pemutihan juga boleh menjadi alat untuk memastikan kehamilan. Caranya, tampunglah air kencing pertama di pagi hari lalu masukkan pemutihan secukupnya.

Jika sesaat kemudian air kencing mengeluarkan bunyi berdesis dan berbuih, maka kemungkinan telah berlaku kehamilan cukup besar.

3. Daun dandelion atau randa tapak

Cara melakukan ujian kehamilan tanpa test pack seterusnya adalah dengan memanfaatkan tumbuh-tumbuhan dandelion.

Jika anda menanam dandelion atau yang dikenal juga dengan nama randa tapak, maka daunnya boleh digunakan untuk memastikan kehamilan Untuk melakukan ujian kehamilan dengan daun dandelion, siapkanlah beberapa helai daun dandelion dan hamparkan daun-daun tersebut pada selembar kertas.

Lalu tampunglah air kencing pertama di pagi hari dan basahi daun-daun dandelion dengan air kencing tersebut.

Jika dalam beberapa waktu berlaku perubahan warna pada daun dandelion menjadi kemerah-merahan, maka hal tersebut menandakan kehamilan telah berlaku.

Dalam melakukan ujian ini perlu mengelak terdedah kepada cahaya matahari secara langsung agar tidak menjejaskan hasilnya.

INILAH CARA MUDAH UJI KEHAMILAN TANPA “TEST PACK”

4. Cuka

Tampunglah air kencing pertama di pagi hari dalam sebuah wadah lalu campurkan dengan cuka. bila terjadi perubahan warna, maka hal ini menandakan terjadi kehamilan. Jika tak terjadi perubahan apapun, dapat disimpulkan kehamilantidak terjadi.

5. Gula

Jika cuka tak sedia, gula juga boleh digunakan untuk teskehamilan. Caranya, tampunglah air kencing pertama di pagi hari dalam sebuah wadah lalu campurkan dua sudu makan atau tiga sudu makan gula.
Jika gula dengan cepat melebur diselewengkan, maka hal ini menunjukkan hasil yang negatif.
Namun jika gula menggumpal, maka keadaan tersebut menunjukkan hasil positif.Nah, itulah beberapa cara melakukan ujian kehamilan tanpa test pack yang boleh dilakukan di rumah. Tentu saja jika anda mendapati hasil ujian positif sebaiknya segera lakukan pemeriksaan lanjutan untuk memastikannya. Misalnya saja dengan melakukan ujian darah atau pemeriksaan ke pakar sakit puan.
Sumber: Wartakota.Tribunnews

Search Terms:

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih