((SEBARKANLAH)) PETAI CINA INI TERNYATA MAMPU MENCEGAH MENGATASI PENYAKIT KRONIK..!!

((SEBARKANLAH)) PETAI CINA INI TERNYATA MAMPU MENCEGAH MENGATASI PENYAKIT KRONIK..!!

Petai cina ini cukup menarik untuk kita kenali faedahnya bagi kesihatan. Umumnya kita mengetahui petai itu mempunyai ukuran besar, namun untuk petai cina condong mempunyai saiz lebih kecil.
Walaupun berbeza jauh untuk urusan khasiatnya bagi kesihatan petai cina juga tidak kalah.

petai cina

Apa saja khasiatnya?

Seperti dilansir manfaatdaunku. com petai cina ini mempunyai karakter neutral dan terasa agak pahit, dan sedikit manis. Dalam sebuah kajian mengatakan bahawa dalam petai cina banyak sekali kandungan zat baik itu menral ataupun kalsium dengan kandungan cukup tinggi yang sangat diperlukan oleh tubuh.

Sehingga petai cina banyak digunakan untuk ubat tradisional pelbagai penyakit. Pada umumnya bahagian yang digunakan dari tanaman petai cina ini iaitu daun dan buahnya.

Kandungan zat dalam tanaman petai cina diantaranya protein, vitamin A, vitamin B1, vitamin C, zat besi, lemak, karbohidrat, fosforus, kalsium, tenaga.

Dari kandungan yang ada pada tanaman petai cina itu, maka petai cina ini mempunyai faedah yang luar biasa untuk kesihatan tubuh diantaranya mengatasi cirit-birit, mengurangkan kandungan gula dalam darah, menyihatkan kulit, membunuh cacing dalam tubuh, mencegah kanser dan diabetes.

Apakah benar Petai Cina Dapat Digunakan Untuk Merawat Diabetes?

Petai cina juga boleh jadi ubat tradisional yang baik untuk penyakit yang tergolong berisiko tinggi salah satunya yakni diabetes.

Secara garis besar penyakit kencing manis ini terjadi lantaran kandungan gula dalam darah cukup tinggi. Penyakit kencing manis ini sangat sukar dalam proses rawatannya.

Petai cina boleh jadi jalan keluar untuk membantu turunkan kadar gula dalam darah sehingga mengurangkan penyakit diabetes. Petai cina ini dapat menormalkan manfaat pankreas yang menghasilkan hormon insulin.

Hormon insulin sendiri iaitu satu hormon yang mempunyai manfaat menormalkan kandungan gula dalam darah.

Cara membuat: digoreng tanpa minyak dan ditumbuk halus (di buat serbuk). Lalu turun 1 sudu dan dibancuh dengan air panas (seperti membuat kopi).

Cara menggunakannya diminum 1 kali satu hari 1 gelas dan dilakukan dengan teratur.

Petai Cina Untuk Mencegah Kanser? Ternyata Boleh.

Radikal bebas adalah punca utama seorang diserang penyakit kanser. Radikal bebas ini adalah satu zat yang menyerang tubuh lantaran faktor persekitaran yang kurang sihat, pencemaran udara atau makanan.

Radikal yang menyerang tubuh makin lama bakal menyebabkan pelbagai penyakit kanser. Oleh itu perlu antioksidan untuk mencegah radikal bebas yang menyerang tubuh.

Petai cina ternyata mampu jadi antioksidan yang baik untuk menghalang serangan radikal bebas yang menyerang tubuh. Cara penggunaannya sangat mudah boleh dimakan langsung atau bila tak suka boleh di buat sayur-sayuran yang dicampur dengan bahan lain.

Makanlah petai cina dengan cara teratur sehingga akan terlepas dari penyakit kanser.

Petai Cina Untuk Basmi Penyakit Cacingan

Umumnya permasalahan yang satu ini boleh menyerang sesiapa dari mula bayi, kanak-kanak, dewasa bahkan juga orang-tua.

Cacingan ini membuat si pesakit biasanya mempunyai badan kurus lantaran sari makanan yang masuk kedalam tubuh diserap oleh cacing tersebut.

Untuk mengatasi permasalahan cacingan tersebut petai cina menjadi ubat tradisional yang mujarab. Ada 2 cara untuk mengatasi cacingan memakai petai cina.

Tumbuk halus biji lantoro yang sudah kering seperlunya. Kemudian serbuk petai cina itu dibancuh dengan air panas dan selepas hangat diminum.

Makananlah petai cina yang masih mentah dengan cara teratur. Hal ini bakal membunuh cacing yang ada dalam tubuh dan mengeluarkannya.

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih