SANGAT MENGHARUKAN !! Kucing Ini Setia Menunggu di ‘Kubur’ Tuannya…

Wowwww, Mengharukan! Kucing di Kebumen Ini Setia Tunggui Kubur majikannya

SANGAT MENGHARUKAN !! Kucing Ini Setia Menunggu di ‘Kubur’ Tuannya…

Kisah sangat mengharukan datang dari Kebumen, Jawa Tengah, Indonesia. Seorang Facebooker menggunakan nama akaun Keli Keningau Prayitno memuat naik foto-foto seekor kucing yang konon menghabiskan waktunya di sebuah kubur.
Foto dan sekelumit kisahnya itu dimuat naik pada Rabu, 19 Februari 2016 siang.
Keli memuat naik lima gambar dengan keterangan sebagai berikut, “Semenjak bapanya meninggal dunia, kubur adalah rumahnya. Mau saya bawa pulang dia gak mau,” – tulisnya.
Segera saja posting itu mendapat sambutan meriah dari teman-teman Keli dan para netizen. Hingga Kamis pagi ini, posting itu sudah diagihkan oleh 2.916 Facebooker disertai pelbagai komen.
Tribunjogja.com sudah cuba menghubungi Keli Prayitno melalui kotak mesej Facebook. Namun hingga tulisan ini dibuat, mesej belum dibalas. Tribunjogja.com akan terus berusaha menghubungi pihak Keli guna mendapatkan cerita lebih lengkap.
Namun dari interaksi Keli dengan teman-teman dan netizen yang mampir di akaunnya, cerita Keli ini cukup meyakinkan. Disebutnya kucing itu memilih bermain dan tidur di kubur sejak majikannya meninggal beberapa waktu lalu.

Seorang rakan Keli, Eko Prajoko, bertanya sambil tak percaya. “Masa sih mas, kuih neng kono trus apa?” tanyanya

Facebook / Keli Keningau Prayitno

“Temenan mas, asal aku melalui kuburan mesti ana kucing gue agi ngeloni kijing..sebelah kuburan jalanan umum,” tulis Keli, juga dengan kalimat berlogat Banyumasan medok.
Seorang rakan Keli juga bertanya masih tak percaya. “Yang bener om Ikan Keli Keningau, mungkin semenjak di tingall bapanya, di rumah gk terawat, jd gk betah di rumah, emang dri rmah ke kuburan jarak berapa meter,” tanya Purnama Aji Poultry.

“Beneran mas tidurnya kuburan terus..jarak rumahnya lumayan jauh ..” sahut Keli di ruang komen.
Di bahagian lain, Keli menyebut ia pernah cuba membawa kucing berbulu kelabu itu pulang ke rumahnya.

Facebook / Keli Keningau Prayitno

Facebooker bernama Caroline Tanujaya lebih jauh mengorek keterangan dari Keli Keningau Prayitnoa, setelah sebelumnya menyebut ia sudah membahagikan jawatan itu kepada rakan-rakannya.
“Tadi saya sudah share dan 100 org tmn saya bertanya, siapa yg memberi nya makan jika tdk ada yg pelihara? Apakah ka keli yg ke sana setiap hari hanya untuk memberikan nya makan?” tanya Caroline.
Keli menjelaskan, di rumah bekas majikannya, masih ada anak-anaknya yang tinggal di sana. Jadi kucing itu kadang-kadang juga pulang.

Facebook / Keli Keningau Prayitno

“Itu kucing semua dia makan..tidak pilih” kalo dia lapar dia balik kerumahnya..ada anak tuanya yg masih tinggal dirumah, “jawab Keli sambil menyebut kucing itu suka makan roti isi coklat.
Maklumat itu disahut Caroline, bahawa kucing harusnya tak diberi makan coklat kerana boleh meracuni.

“Kucing ndak boleh makan coklat boleh meninggal .. di kasih roti nya saja boleh asal jangan coklatnya..Saya dapat info dai doktor haiwan jakarta kalau coklat itu racun kucing .. Mohon di sebarkan kepada orang situ ya ka .. biar di kasih roti nya saja jangan sama coklatnya .. “tulis Caroline.

Sayang, Keli yang juga seorang penyayang kucing ini tidak menyenaraikan secara terperinci nama dusun atau desa, serta siapa nama majikan kucing setia itu di Kebumen. – [Via: Tribunjogja.com]

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih