MISTERI !! Bangkai Mahluk Apa Yang Terdampar di Pantai Rusia Ini?

MISTERI !! Bangkai Mahluk Apa Yang Terdampar di Pantai Rusia Ini?

Bangkai makhluk laut raksasa dengan separuh mirip burung dan bulu di ekornya terdampar di Timur Jauh Rusia. Para saintis belum dapat mengenal pasti mutan aneh yang mirip makhluk prasejarah ini. Sekilas makhluk ini kelihatan seperti ikan lumba-lumba tetapi dengan saiz dua kali manusia.

Makhluk ini dijumpai di garis pantai berhampiran Lapangan Terbang Shakhtersk di Pulau Sakhalin, sebuah tempat yang lebih dekat ke AS berbanding Moscow, dengan tubuh penuh darah dan tercabik-cabik dengan tulang-tulang yang keluar menembusi kulit.

Gambar-gambar yang didapatkan dari The Siberian Times dengan jelas menunjukkan bulu-bulu panjang dan tebal yang tumbuh di bangkai makhluk tersebut, yang masih menyisakan teka-teki bagi para ahli biologi marin.

mister

Nikolay Kim, timbalan ketua meteorologi dan geofisika di Pusat Penyelidikan Institut Kelautan dan Perikanan Sakhalin, mendedahkan keyakinannya bahawa makhluk tersebut sejenis lumba-lumba raksasa.

“Melihat ciri-ciri kulitnya, makhluk ini merupakan spesies yang jarang berlaku,” kata Kim. “Saya ragu kalau makhluk ini hidup di perairan kita. Sepertinya makhluk ini terbawa arus air hangat.

Kami memang sering mendapati spesies tropika dan sub tropika di sini, yang berehat sejenak, tinggal sementara lalu mati. Saya sangat yakin bahawa makhluk ini merupakan sejenis ikan lumba-lumba. Tapi dia punya bulu. Ini aneh. Lumba-lumba seharusnya tidak mempunyai bulu. ”

bangkai misteri

Gambar-gambar bangkai makhluk tersebut tak pelak menjadi berita hangat di sosial media. Para penduduk tempatan membuat spekulasi mengenai apa sebenarnya makhluk ini.

“Ia kelihatan seperti makhluk ini adalah seekor raksasa laut mutan yang berparuh,” kata salah seorang penduduk.

Yang lain berpendapat kalau makhluk ini menyerupai lumba-lumba Sungai Gangga yang biasa dijumpai di perairan tawar di wilayah India, Pakistan, Nepal dan Bangladesh.

“Mungkin musim panas kita terlalu sejuk yang menyebabkan lumba-lumba India yang masuk ke perairan kita ini tubuhnya dipenuhi bulu,” salah seorang netizen mengulas mengenai gambar tersebut sambil bergurau.

bangkai misteri

Dengan bonggol kecil berbentuk segi tiga sebagai pengganti sirip belakang, berwarna coklat dan berenang dengan menggerakkan sisi tubuhnya, lumba-lumba Gangga memang berbeza dari spesies sejenis lainnya.

Namun, lumba-lumba Gangga tidak mempunyai bulu dan hanya tumbuh hingga mencapai panjang 2.4 meter, jauh lebih kecil bila dibandingkan dengan bangkai yang terdampar di garis pantai Rusia tersebut.

Terdapat kira-kira 40 spesies ikan lumba-lumba di seluruh dunia. Spesies terbesar adalah Orca yang dapat tumbuh hingga mencapai panjang 10 meter dan lebih dikenal dengan sebutan Paus Pembunuh.

bangkai misteri

Menurut taman hiburan laut terkenal Sea World, lumba-lumba memang lahir dengan bulu pendek di tubuhnya tapi segera lepas begitu dilahirkan.

Profesor David Smith, ahli biologi marin di Universiti Essex menyatakan, walaupun lumba-lumba lahir dengan bulu di tubuhnya, sangat tidak mungkin lumba-lumba itu dapat bertahan hidup di alam liar. “Pergantian kulit lumba-lumba sangat cepat. Hal ini penting untuk mencegah organisma yang melekat di kulitnya membusuk dan menyebabkan luka. ”

Smith menyatakan mungkin saja di tubuh makhluk tersebut melekat semacam alga yang berserabut yang banyak terdapat di perairan etropis. Smith menduga haiwan ini mungkin spesimen prasejarah yang membeku.

bangkai misteri

Pendapat Smith tentang spesimen prasejarah ini dibenarkan oleh Profesor Alex Rogers, ahli pemuliharaan biologi di Universiti Oxford. Rogers beranggapan makhluk ini mungkin saja seekor mammoth yang telah membusuk, yang terlepas dari bongkah ais di suatu tempat dan terapung di lautan.
Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih