MASYAA ALLAH !! Inilah Alasan Menakjubkan Mengapa Bayi Baru Lahir Harus Diazankan.. SEMOGA YANG MENYEBARKAN MENDAPAT PAHALA YANG MELIMPAH… AAMIIIN

MASYAA ALLAH !! Inilah Alasan Menakjubkan Mengapa Bayi Baru Lahir Harus Diazankan.. SEMOGA YANG MENYEBARKAN MENDAPAT PAHALA YANG MELIMPAH… AAMIIIN

Dua perkara yang di sunahkan yakni azan dan iqamat yaitu saat solat lima waktu, dan boleh juga di kumandangkan untuk bayi yang baru lahir kedunia.

Hal semacam ini supaya nanti anak kita ber keperibadian yang soleh yang sudah di sampaikan Oleh nabi besar kita iaitu Nabi Muhammad SAW yang di sunahkan Untuk umat muslim. Kegiatan sunnah ini dapat juga berikanlah kesan baik untuk perkembangan dan perubahan pada anak.

Masya Allah! Ternyata Tersebut Alasan Mengagumkan Mengapa Bayi Baru Lahir Harus Diazankan

Bayi Baru Lahir Harus Di Azankan

Menurut ulama cendekiawan muslim dari Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin iaitu DR. Karyono Ibnu Ahmad menyampaikan bila suara azan yang dilaungkan di telinga kanan akan mer4ngs4ng saraf kecerdasan bayi untuk berfikir.

Sedang iqamah yang dilaungkan di telinga kiri, dapat mer4ngs4ng kecerdasan emosi atau rasa si bayi. Namun dalam kajian lain, kegiatan ini dapat juga memberi kesan positif untuk membangunkan kecerdasan spiritual pada kanak-kanak. Pasalnya, bayi iaitu waktu terbaik yang boleh terima maklumat dengan mudah.

Maklumat agama yang dikumandangankan melalui azan dan iqamat dapat disimpan dengan baik didalam otak dan akan melekat kembali apabila ia telah pelajari agama saat sudah boleh berkaitan.

Azan dan iqamat yakni dua hal yang disunahkan untuk dikumandangkan masa akan menyambut solat lima waktu. Azan dan iqamat juga disunatkan semasa sebahagian waktu yang diperlukan seperti mengazani telinga orang yang tengah dalam keadaan demikian berduka, orang ayan, orang yang tengah emosi, dan orang yg tidak baik perangainya kerana kesan.

Selain itu, Azan dan Iqamat juga disunnahkan untuk dikumandangkan pada bayi yang baru lahir.

Biasanya bayi yang baru lahir ke dunia akan dikumandangkan azan pada telinga sebelah kanan, sedang Iqamah dikumandangkan pada telinga kiri. Hal semacam ini ditangani sama seperti sunnah yang di sampaikan oleh Nabi Muhammad SAW, dengan harapan anak itu boleh jadi anak yang sholeh dan sholeha.

Tetapi nyatanya mengumandangkan azan dan iqamat juga tak hanya menggerakkan sunnahnya Rasulullah. Aktiviti ini ternyata boleh juga berikanlah kesan baik untuk perkembangan dan perubahan anak.

Ulama cendekiawan muslim dari Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin, DR. Karyono Ibnu Ahmad mengemukakan bila suara azan yang dilaungkan di telinga kanan bakal merangsang saraf kecerdasan bayi untuk memikirkan. Tengah iqamah yang dilaungkan di telinga kiri, dapat merangsang kecerdasan emosi atau rasa si bayi.

Namun dalam penilaian lain, aktiviti ini boleh pula berikan kesan positif untuk membangunkan kecerdasan spiritual pada kanak-kanak. Pasalnya, bayi iaitu waktu paling baik yang boleh terima maklumat dengan mudah.

Maklumat agama yang dikumandangankan melalui azan dan iqamat dapat disimpan dengan baik didalam otak dan akan melekat kembali saat ia sudah tekuni agama masa telah dapat berhubungan.

Sumber: tausiahagamaislam.blogspot.com

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih