LUAR BIASA !! TERNYATA KHASIAT BROTOWALI BOLEH MENYEMBUHKAN BERBAGAI PENYAKIT SEPERTI MALARIA, DIABETES, REMATIK, MENURUNKAN PANAS

LUAR BIASA !! TERNYATA KHASIAT BROTOWALI BOLEH MENYEMBUHKAN BERBAGAI PENYAKIT SEPERTI MALARIA, DIABETES, REMATIK, MENURUNKAN PANAS

(Tinospora crispa) ialah sejenis tumbuhan perubatan tradisional Indonesia yang tipikal. Tumbuhan ini sebenarnya termasuk tumbuhan liar yang boleh ditemui tumbuh secara semula jadi di dalam hutan atau kawasan.

brotowali

Brotowali rasa terkenal sangat pahit. Walau bagaimanapun, di sebalik rasa pahit, ada manfaat yang sangat tinggi untuk kesihatan manusia.
Di samping itu Brotowali biasa dengan nama, tumbuhan ini juga mempunyai pelbagai nama-nama lain di beberapa kawasan di Indonesia, seperti Tinospora cordifolia, aliali akar, andawali, antawali, putrawali, daun Gadel, dan lain-lain.

Bahan-bahan berguna yang terkandung dalam Brotowali termasuk: Alkaloid, berberina, glikosida pikroretosid, bahan-bahan pahit pikroretin, Botanik, barberin, palmatin, kolumbin dan kokulin.

Manfaat

Brotowali sering digunakan sebagai bahan untuk membuat herba herba atau tradisional yang berguna untuk rawatan. Stew rod Brotowali yang merasakan pahit pada sehingga membuat ubat arthritis, adalah untuk mengurangkan gula dalam darah, menurunkan panas, dan untuk membantu mengurangkan gejala diabetes.

Tumbuhan Brotowali juga berguna untuk membunuh bakteria dalam luka seperti lebam atau kudis, merangsang saraf sehingga alat pernafasan untuk bekerja lebih baik, penambah nafsu makan, menurunkan tahap gula dalam darah, kencing manis dan juga mengubati malaria.

Cara penyediaan

Produk-produk yang diproses utama yang menggunakan bahan utama Brotowali yang pasti ubat-ubat herba tradisional. salah satu herba yang boleh dicipta Brotowali sendiri bahawa ubat herba untuk mengubati sakit sendi. Berikut adalah resipi dan bagaimana untuk membuat ia:

Satu jari rod Brotowali dibersihkan dan potong secukup rasa.
Rebus bersama 3 cawan air, tunggu sehingga separuh mengecut.
Matikan api, biarkan sejuk.
Tapis selepas sejuk dan ditambah madu secukupnya
Siap, diminum, satu hari tiga kali masing-masing 1. 5 Gelas.

Brotowali juga dapat di pakai sebagai penyembuh luka. Caranya juga sangatlah gampang. DaunBrotowali di tumbuk halus, letakkan pada luka. ganti 2 x sehari-hari. untuk mencuci luka, pakai air rebusan batang Brotowali reportaseterkini

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih