Inilah Rahsia Yang Dilakukan Pada Mayat Yang Tidak Langsung Dikubur

Inilah Rahsia Yang Dilakukan Pada Mayat Yang Tidak Langsung Dikubur

Setelah meninggal dunia biasanya jasad seseorang akan dikebumikan sesuai dengan keyakinan masing-masing,. Sebab jika tidak segera di kuburkan maka jasad seseorang yang meninggal dunia lama-kelamaan akan membusuk dan menimbulkan bau yang tidak sedap. Selain itu tubuh orang yang meninggal kerana penyakit boleh menyebarkan penyakit yang dibawanya hingga dalam bentuk mayat.

Namun, masih sering sekali kita jumpai sebahagian orang atau kebudayaan yang tidak langsung menguburkan seseorang yang sudah meninggal dunia tetapi malah menggunakannya sebagai barang seni atau keperluan pembelajaran. Simak kengerian berikut.

1. Berdalih Untuk Ilmu Pengetahuan

Di berbagai belahan dunia terdapat beberapa muzium yang sengaja mengetepikan jasat yang telah dipelihara. Beberapa jasat tersebut bahkan ada yang telah dikupas, dipotong tubuhnya hingga nampak organ dalam seperti otak, paru-paru, hati, hingga usus. Semua dipamerkan dengan maksud untuk ilmu pengetahuan.

04

Banyak ilmuan yang menilai jika muzium-muzium tersebut sebaiknya ditutup kerana mengetepikan perkara yang tidak senonoh. Selain itu tidak semua orang sanggup melihat hal semacam itu kerana terlihat sangat mengerikan.

2. Diabadikan Dan Dikenang

Zaman dulu aktiviti bergambar dengan mayat sememangnya popular. Biasanya mayat tersebut adalah mayat ahli keluarga atau orang yang sangat disayangi. Mayat akan didandani sedemikian rupa, bahkan dengan baju dan perhiasan mahal. Lalu beberapa ahli keluarga akan berkumpul dan bergambar dengan bebagai pose.

05

Foto semacam ini sering disebut dengan Postmortem Photography tujuannya adalah untuk mengenang agar keluarga yang ditinggalkan tidak larut dengan kesedihan. Jenis gambar seperti ini hanya boleh dilakukan oleh keluarga yang sangat kaya kerana memerlukan kos yang besar.

3. Pembedahan Masal di Depan Orang Ramai

Sampai saat ini, belum diketahui secara pasti apa tujuan pembedahan masal mayat mangsa pembunuhan yang dilakukan pada zaman dulu. Banyak orang menganggap perbuatan tersebut adalah perbuatan gila. Sebab sebelum diadakan pembedahan massa biasanya dilakukan semacam acara treatikal.

08

Pada acara ini akan ada beberapa doktor dengan kedudukan tertentu yang bersedia melakukan pembedahan. Para doktor tersebut akan berada di samping jenazah sambil membaca buku-buku berkaitan anatomi. Sementara doktor yang lain akan melakukan pembedahan dan mengeluarkan seluruh organ yang disaksikan ramai orang.

4. Pengawetan Jenazah

Adipocere atau Melilinkan Jenazah adalah sebuah proses yang berlaku akibat bahan lemak pada tubuh keluar. Proses ini berlaku apabila jenazah mula mengurai atau jenazah ditinggalkan dalam keadaan yang lembab keadaan tanpa udara.

01

Bagi sebahagian orang kegiatan pelilinan seperti ini sangatlah menjengkelkan kerana jasad tidak akan membusuk dan akan awet di dalam tanah. Kubur orang yang dipelihara dengan cara ini tidak dapat diusir sehingga akan berlangsung di kubur dalam waktu yang lama.

Hikmah: Semasa hidup, jenazah juga merupakan manusia yang sama dengan kita. Merawat jenazah dengan baik sama hal memperlakukan diri kita sendiri dengan baik. Bijaklah dalam bersikap, terutama berkaitan kematian yang pasti akan datang kepada kita semua tak terkecuali.

 

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih