INILAH RAHSIA Kerja Jantung Yang Tak Kenal Henti ((BACA SELENGKAPNYA))

INILAH RAHSIA Kerja Jantung Yang Tak Kenal Henti ((BACA SELENGKAPNYA))

Jantung merupakan organ tubuh manusia yang sangat penting kegunaannya. Bahkan apabila berlaku sedikit kerosakan pada jantung, akan membahayakan nyawa kita. Memandangkan bahawa jantung kita tidak pernah berhenti bekerja sehingga akhir hayat.
Rahasia Kerja Jantung yang Tak Kenal Henti

Jantung mempunyai fungsi yang pokok dalam hidup kita. Ia selalu berdetak melakukan fungsinya tanpa kita minta. Mungkin, jika jantung berfungsi tidak secara automatik maka kita boleh saja lupa memintanya untuk berdetak. Bahkan dalam keadaan kita rehat, tidur, jantung masih bekerja sebagaimana mestinya. Lantas apa yang membuat jantung menjadi organ yang begitu canggih? Inilah keajaiban jantung kita.

Rahsia kerja jantung yang tak pernah lelah ini membuktikan kesempurnaan Allah sebagai Sang Maha Pencipta.

Sepanjang hidup manusia, jantung berdegup kira-kira 3 bilion kali tanpa berhenti. Jantung tetap bekerja walaupun kita sedang tidur, hanya saja kelajuan berdetaknya perlahan menjadi kira-kira 10 hingga 30 denyutan / minit. Hal ini membuat tekanan darah menjadi menurun sehingga kita boleh tidur dengan nyenyak. Inilah perjalanan darah dalam tubuh yang menakjubkan.

Kelajuan denyutan pada jantung berbeza-beza, terantung bagaimana aktiviti yang dilakukan. Apabila kita melakukan banyak aktiviti, maka tubuh memerlukan oksigen yang lebih banyak dan otot-otot juga memerlukan tenaga sehingga jantung harus lebih cepat dalam mengepam darah, yakni kira-kira +120 kali / minit. Apabila kita berehat maka jantung akan kembali perlahan kira-kira 60-80 kali / minit.

Jantung mempunyai berat sekitar 312 gram yang boleh berdenyut 60-80 kali / minit dan kira-kira 40 juta kali denyutan dalam satu tahun. Diketahui jika jantung mampu mengangkat beban sebanyak 2 kati (896,56 gram) dengan satu denyutan yang keras.

Jantung mempunyai fungsi sebagai raja seluruh anggota badan. Disebutkan jika ia menjadi sumber nyawa dari kehidupan makhluk. Jantung menjadi sumber munculnya kesabaran, keinginan, kelemahlembutan, kemuliaan, pemikiran, kemurkaan, pengetahuan, rasa cinta dan masih banyak lagi.

Sebuah surat menjelaskan bahawa setiap yang dilihat mata secara langsung maka akan dihantar ke jantung. Kerana adanya keterikatan antara mata dan jantung, maka jika ada sesuatu di dalam jantung dapat terlihat di mata. Mata adalah cermin dari jantung yang mengartikan sesuatu yang terjadi di dalam hati, seperti halnya lisan adalah penterjemah dari apa yang ada di hati. Oleh kerana itu, didapatkan ketiga hal tersebut di dalam Al-Qur’an. sungguh, penglihatan, pendengaran, dan hati akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.

Sedangkan, Harun Yahya menjelaskan bahawa berliter-liter darah berdenyut tanpa berhenti naik dan turun ke seluruh tubuh dan semua itu dilakukan oleh jantung. Tiap benda memerlukan penggerak agar dapat selalu bergerak. Beberapa kenderaan bahkan memerlukan bahan bakar untuk boleh digunakan. Begitu juga dengan tubuh yang memerlukan darah untuk tetap bekerja.

Darah yang mengalir ke seluruh tubuh, sebahagian besar mengandungi air (jika protein, sel, dan hormon dipisahkan dari darah). Oleh kerana itu, tahap kelikatan air yang tinggi membuat darah melalui pembuluh-pembuluh darah yang halus tanpa adanya halangan dan kelembapan. Inilah rahsia jantung manusia ciptaan Allah.

Berdasarkan penjelasan di atas, sungguh besarnya Kuasa Allah. Bayangkan jika jantung berhenti bertugas beberapa saat saja, apakah boleh menjamin kita untuk tetap hidup. Fungsi jantung yang luar biasa ini menunjukkan kekuasaan Allah Sang Maha Kuasa.

Sumber: kumpulanmisteri.com

MOHON BANTU LIKE JIKA ANDA SUKA ARTIKEL INI !!

loading...