Ini Penjelasan Kenapa Melihat Foto Kucing Disukai Orang…

Ini Penjelasan Kenapa Melihat Foto Kucing Disukai Orang…

Tahukah anda kalau saat melihat gambar kucing yang comel dapat memperbaiki mood kita? Kebanyakan mereka yang mood nya tidak baik, apabila melihat kucing mood mereka menjadi baik. Bahkan tidak sedikit juga yang sengaja mencari foto-foto kucing untuk memperbaiki mood mereka yang sedang teruk.

Sebuah kajian dilakukan oleh seorang Neuroscientist bernama Bethany Brookshire mengatakan kalau melihat gambar kucing di Internet boleh membuat mood menjadi lebih baik, walaupun yang dilihat adalah gambar kucing yang sedang sedih.

Ini penjelasannya

“Banyak masa di mana orang tidak sengaja mencari tentang kucing yang comel. Sebaliknya, banyak orang yang sengaja mencari kucing yang berkaitan di kandungan pada platform media sosial seperti Facebook. Terlepas dari kandungan kucing tersebut ditemui, banyak orang melaporkan mendapatkan emosi positif seperti harapan dan kebahagiaan setelah melihat gif kucing lebih dari satu.

Dan jika responden menggabungkan kucing tersebut dengan emosi positif, mereka cenderung menonton lebih banyak kandungan kucing itu untuk mendapatkan rasa hangat di hati. Jika mereka menggunakan media ini sebagai penunda tugas yang harus dilakukan, mereka akan merasakan emosi positif tadi berubah sedikit demi sedikit menjadi perasaan bersalah. ”

cat-2

Bethany Brookshire juga mengatakan kalau saat manusia menikmati gambar kucing, membuat kesan seperti ketika sedang menikmati makanan yang sangat enak. Membuat bahagia walaupun dalam jangka masa yang terhad.

MOHON BANTU LIKE JIKA ANDA SUKA ARTIKEL INI !!

loading...

Dapatkan kisah terbaik terus ke dalam inbox email anda!

Search Terms: