Hutang Negara Boleh Di Selesaikan Jika Hapus Semua Subsidi Kata Menteri

Hutang Negara Boleh Di Selesaikan Jika Hapus Semua Subsidi Kata Menteri

Ingat tak lagi tak? Masa mula2 pembangkang suarakan isu defisit neh. Apa yang pemimpin2 negara balas? Mereka kata pembangkang fitnah. Menipu. Memberikan maklumat yang salah kepada orang awam. Masuk tv, masuk berita. Pongpang2 sembang kencang kutuk PR. Then bloggers2 depa pun sebarkan isu tersebut. Then penyokong2 BN kemain bangga lagi konon nya dapat tepis hujah2 dari PR. Perghhhhhh.. macam bagus ajer.. macam hujah betul ajer.. sial. Santau syasya meresap dalam badan aku plak tak pasal2.

Then selepas beberapa bulan berlalu. Eh tetiba dorang punya buat pusingan maut. Mengaku kau ada masalah defisit. Mengaku kau ekonomi akan bermasalah jika tak laksanakan gst. Mengaku la pula kenaikan minyak itu perlu untuk mengimbangi masalah defisit negara. Kena kurangkan subsidi atas nasihat agensi kewangan luar yang melihat rating hutang Malaysia semakin tinggi dari hari ke hari.

Ah sudah.

Bila orang bagi hujah baik2. Orang tunjuk bukti baik2. Orang minta kita bincang supaya sama2 dapat selesaikan masalah baik2 dalam parlimen. Korang taknak mengaku. Kata PR fitnah. Last2 mengaku pula yang negara mengalami masalah defisit.

Yang paling melampau tue masih lagi enggan mengakui masalah defisit berpunca dari perbelanjaan tidak berhemah oleh kakitangan kerajaan. Agensi2 kerajaan cuai, lalai dan boros. Nak salahkan rakyat bab subsidi. Hey Ahmad Maslan, setahun aje BN turun sebagai kerajaan, negara ini boleh settle macam2 masalah yang korang buat. Ini bukan cakap kosong. Korang hanya perlu turun dari kedudukan sekarang. Aku cabar neh. Aku cabar. Ikhlas aku cakap. Tolongla turun dan tengok bagaimana rakyat melantik orang yang bijak dan betul mentadbir negara.. korang tue bukan lantikkan rakyat. Korang lantik diri sendiri dan rakyat terpaksa terima walaupun tak rela.. kalau tidak kerana pilihan nya antara mati kena naya atau hidup kena tindas, korang dah lama kami beramboskan.. fikir2kanla ek..

BTW, aku nak bagitau sikit kat Ahmad Maslan, untuk semua kemudahan yang menteri2 terima hari neh, elaun la tol la, minyak dan sebagainya. Itu juga merupakan salah satu bentuk subsidi tau. Tolong hapuskan tue dulu. Aku rasa elok korang pergi kerja naik bas, bayar tol sendiri, minyak sendiri lepas tue aku nak tengok sejauh mana korang berani lagi berlagak sembang kencang depan rakyat. Aku nak tengok berapa lama lagi korang berani bersikap angkuh.

” SUBSIDI PERLU DIHAPUSKAN Bagi Memperkukuh Fiskal Negara ” – Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah

‘Lebih banyak subsidi akan dimansuh untuk memperkukuh fiskal negara ‘Rakyat mesti bersikap terbuka, subsidi perlu dimansuh dan tidak boleh disediakan untuk jangka panjang.
KUALA LUMPUR: Malaysia dijangka akan mengurangkan lagi subsidi serta menghentikan pinjaman perumahan kepada kakitangan kerajaan bagi mengukuhkan kedudukan fiskal negara.

Bercakap sewaktu temu bual bersama Bloomberg, Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah berkata penghapusan akan dilakukan secara berperingkat melibatkan petrol, gas petroleum cecair (LPG) dan minyak masak.

“Naik taraf Fitch menyentuh tentang kedudukan fiskal Malaysia dan usaha kita melaksanakan konsolidasi. Justeru kita akan teruskan usaha mengukuhkan kedudukan fiskal negara,” kata Mohd Irwan.

“Akan wujud cakap-cakap, namun saya sifatkan ia hanya sementara,” katanya lagi.

Pada masa sama, Mohd Irwan berkata sebuah badan berkanun akan mengambil alih pinjaman perumahan kakitangan kerajaan sekali gus meringankan beban berjumlah RM40 bilion daripada akaun kerajaan.

Mohd Irwan berkata negara memperlihatkan kesungguhan memperbaik bajet yang dibayangi hutang 1MDB.

Beliau sekali lagi menegaskan 1MDB adalah sebuah syarikat yang kukuh yang mana firma berkenaan memiliki aset mencukupi untuk membayar hutang.

Fitch Rating sebelum ini menyuarakan kebimbangan tentang kemungkinan negara memikul liabiliti kecemasan tambahan melebihi jaminan akibat 1MDB.

Namun kerajaan memberi jaminan akan menangani hutang 1MDB dengan berhemah.

Sementara itu, Presiden Dewan Perniagaan Antarabangsa Malaysia Datuk Jalilah Baba berkata pengurangan subsidi adalah langkah terbaik mengurangkan hutang kerajaan.

“Saya tidak rasa ia perlu dilakukan tahun ini, mungkin tahun depan atau akhir tahun depan,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

“Rakyat mesti bersikap terbuka, subsidi perlu dimansuh dan tidak boleh disediakan untuk jangka panjang,” katanya lagi.

Sementara itu, Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) Datuk Paul Selvaraj pula berkata pengurangan subsidi tidak sesuai dilakukan pada masa sentimen pengguna masih rapuh.

“Kita harap kerajaan membantu rakyat supaya perbelanjaan mereka kurang dari segi perumahan, pengangkutan dan penjagaan kesihatan,” katanya kepada Astro AWANI.

Program rasionalisasi subsidi mula dijalankan sejak Julai 2010 bagi mengukuhkan kedudukan kewangan kerajaan.

Sumber Astro Awani

MOHON BANTU LIKE JIKA ANDA SUKA ARTIKEL INI !!

loading...