Gelaran Juara Dunia Tinju Mayweather Terancam Ditarik-balik! Apa Puncanya?

Gelaran Juara Dunia Tinju Mayweather Terancam Ditarik-balik! Apa Puncanya?

Pada bulan Mei lalu, atlet tinju Floyd Mayweather Jr keluar sebagai juara tinju dunia selepas mengalahkan Manny Pacquaio (Pacman). Namun ternyata, kini gelar yang disandang oleh Money, sapaan akrabnya, terancam akan dicabut akibat dirinya tidak memenuhi peraturan yang berlaku.

Tidak hanya itu, gelaran lain yang disandangnya seperti World Boxing Championship (WBC) dan World Boxing Association (WBA) juga terancam ditarik-balik pada Jumat (10/7) nanti, jika dirinya tidak mau membayar denda sebanyak 200 ribu US dollar sebagai upah pertandingannya melawan Pacman .

Gelaran Juara Dunia Tinju Mayweather Terancam Ditarik-balik-mydebat

Hal ini terjadi akibat ulah Mayweather yang sudah menyalahi peraturan pemegang gelaran tinju dengan mempunyai dua tali pinggang dalam kelas yang sama. Sebenarnya, Mayweather sudah diberikan tenggang waktu untuk memilih satu diantara dua gelar juara yang disandangnya, namun dia tidak juga memberikan keputusan. Akhirnya, pihak Jawatankuasa Pertubuhan Kejohanan Tinju Dunia (WBO) memutuskan untuk menarik gelar juara kelas berat kerana sikap yang ditunjukkan oleh Mayweather.

Sebelum ini, pihak WBO juga mengatakan bahawa mereka selalu menaruh hormat kepada Mayweather atas prestasi yang telah ia capai. Namun, mereka tidak boleh bertolak ansur jika Mayweather telah menyalahi dan melanggar peraturan yang dikuatkuasakan oleh WBO.

MOHON BANTU LIKE JIKA ANDA SUKA ARTIKEL INI !!

loading...