BIJI INI BOLEH MENGATASI DIABETES DAN DARAH TINGGI YANG RAMAI TAK TAHU !! ((BERIKUT CARANYA…))

BIJI INI BOLEH MENGATASI DIABETES DAN DARAH TINGGI YANG RAMAI TAK TAHU !! ((BERIKUT CARANYA…))

Seperti kebanyakan ubat, mahoni juga pahit terasa. Tetapi, di sebalik pahitnya itu tersimpan manfaat alami untuk bermacam keluhan, yang antara lain berkat kandungan flavonoid serta saponinnya.

Telah lama mahoni diambil juga sebagai bahan asas perabot. Kemampuan serta kerindangan pohonnya digunakan untuk penyaman jalan. Sesaat buahnya justru dibiarkan jatuh berguguran.

Biji-Mahoni-Untuk-Kesihatan

Di Malaysia mahoni mendapat perhatian lebih. Di negeri jiran itu, buah mahoni atau umum dimaksudkan sky fruit dijadikan bahan asas vitamin ataupun ubat-ubatan alami. Sebutan Sky Fruit itu lantaran buahnya menunjuk ke arah langit.

Penemuan buah mahoni sebagai vitamin serta ubat-ubatan pertama kalinya oleh pakar biokimia, DR. Larry Brookes, pada th. 1990-an. Lalu buah mahoni yang mengandungi flavonoid dan saponin di buat ialah ekstrak.

Kandungan flavonoidnya bermanfaat untuk melancarkan peredaran darah, terutama untuk mencegah tersumbatnya saluran darah, kurangkan kadar cholesterol serta penimbunan lemak pada dinding pembuluh darah, menolong mengurangkan rasa sakit, pendarahan, serta lebam, dan bertindak sebagai antioksidan untuk menyingkirkan radikal bebas.

Saponin bermanfaat mencegah penyakit sampar, kurangkan lemak badan, meningkatkan system imuniti, memperbaiki tahap gula darah, dan menguatkan manfaat hati dan melambatkan sistem pembekuan darah.

Mengatasi Hipertensi

Dalam farmakologi China serta rawatan tradisional lain disebutkan, tanaman obat ini mempunyai karakter pahit, sejuk, antipiretik (penurun panas), antikulat, serta dapat menurunkan tekanan darah tinggi. Kesan farmakologi ini diperoleh dari penggunaan biji yang kering, digiling halus, hingga jadi serbuk.

Manfaat biji mahoni, yakni menangani tekanan darah tinggi, masalah gula darah, kurang nafsu makan, demam, serta membantu menjaga daya tahan. Cara mengolahnya, biji ditumbuk atau dikisar jadi serbuk lalu dibancuh dengan air panas.

Tanaman yang mempunyai kemampuan sebagai astringent (mengeringkan) ini dapat mengendapkan protein membran mukus usus serta membuat satu lapisan yang melindungi usus, sehingga menghalang pengambilan glukosa serta kadar peningkatan glukosa darah.

Suatu penyelidikan biji mahoni dalam menurunkan glukosa darah pada haiwan percubaan pernah dikerjakan Laurentia Augustine Goh, penyelidik pada Center For Research and Development of Disease Control, NIHRD. Pemberian ekstrak mahoni dos 45 mg / 160 g bb sesudah 7 hari menunjukkan hasil berbeza yang signifikan di banding pelarut dan tidak berbeza dengan glikazide 7, 2 mg / 200 g bb.

Disimpulkan, mahoni boleh menurunkan glukosa darah pada haiwan percubaan. Mahoni sebenarnya sangat popular, khususnya di masa 80-an. Maklum saja, pohon dengan batang yang kukuh serta menjulang ini mudah ditemui hampir di sepanjang jalan provinsi di Pulau Jawa. Apabila musim kemarau, bijinya banyak berguguran sehingga dianggap sampah.

Siap Seduh

Sampai saat ini terus ada yang memakai biji mahoni sebagai bahan asas ramuan untuk menyembuhkan bermacam penyakit. Tersiar dari mulut ke mulut, ramuan serbuk mahogani juga diakui mempunyai manfaat untuk menolong proses rawatan serta bertenaga. Selain serbuk, ada pula yang pengambilan segera biji mahoni selepas membuang kulit luarnya yang berbentuk pipih.

Sayang, kerana dianggap terlalu pahit, cara ini tidak popular lagi. Akhirnya sebahagian pengeluar ubat tradisional memproses dengan cara yang serius berbentuk ramuan siap bancuh. Bila anda ingin meramunya sendiri, sebenarnya cukup mudah. Di pasaran tradisional, biji mahoni banyak di jual dengan harga relatif murah.

Contoh Ramuan

Tidak rumit membuat ramuan berasaskan serbuk mahoni, cukup mencampurkannya dengan air, yakni:

– Untuk menyembuhkan tekanan darah tinggi, ambillah 1/2 sudu teh serbuk biji mahoni serta satu gelas air panas. Tambah madu satu sudu makan, diaduk-aduk, selepas hangat lantas diminum.

– Untuk pesakit gangguan gula darah, ramuannya sama juga dengan tekanan darah tinggi, serta baiknya diminum 30 minit saat sebelum makan.

– Untuk masuk angin serta penambah stamina, ramuannya juga sama, namun boleh ditambah halia.

– Apabila mau memanfaatkan ekstrak mahoni buatan kilang, tentukan yang sudah mendapat izin dari Badan POM. Apabila ragu, boleh berunding dahulu dengan doktor, terutama untuk yang bermasalah dengan diabetes.

(Kompas.com)

Facebook Comments

MOHON BANTU LIKE JIKA ANDA SUKA ARTIKEL INI !!

loading...

Dapatkan kisah terbaik terus ke dalam inbox email anda!

(Visited 37 times, 1 visits today)

Leave a Reply