Aplikasi Media Sosial Jadi Lubuk $eks Masa Kini..

Aplikasi Media Sosial Jadi Lubuk $eks Masa Kini.. – Kuala Lumpur: Dewasa ini kemunculan medium media sosial ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Media sosial seperti Whatsapp, Facebook, Instagram, Twitter, Wechat, Bigo Live, Telegram, Tumblr, Pinterest dan sebagainya menjadi medium komunikasi yang berkesan untuk menyebarkan maklumat dan isu-isu semasa.

Aplikasi Media Sosial

 

Aplikasi sosial sebegini juga dapat dan telah dijadikan alat untuk memasarkan produk dan menjana sumber pendapatan seseorang. Ramai yang telah berjaya menjadi usahawan media sosial.

Aplikasi Media Sosial Jadi Lubuk $eks Masa Kini..

Namun, penyalahgunaan perkhidmatan tersebut juga boleh mendatangkan kesan buruk kepada masyarakat.

‘Bigo Live’ yang hangat diperkatakan pada April tahun ini kini kian menyepi. Bigo Live adalah aplikasi yang berbentuk ‘live streaming’ dimana pengguna boleh berinteraksi secara langsung seperti berkenalan dengan rakan baharu.

Senator Datuk Mustapa Kamal Mohd Yusoff ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang Di-Pertuan Agong pada persidangan Dewan Negara berkata aplikasi berkenaan dianggap sebagai ”pelacur media sosial” yang memberi ancaman kepada generasi muda, terutamanya pelajar sekolah.

Mustapa berkata penonton aplikasi itu begitu ghairah memberi ‘hadiah’ kepada pemilik akaun ‘Bigo Live’ yang dengan mudah menayangkan ‘aset’ mereka, termasuklah aset yang tidak sesuai untuk ditayangkan. Ada antara mereka tanpa segan silu menari dan melakukan aksi ghairah untuk mendapatkan ‘hadiah’ daripada penonton.

Beliau berkata, “Ianya semakin membimbangkan apabila ada antara mereka memberi komen lucah dan mahukan lebih daripada apa yang ditayangkan dan perkara ini mengundang ketagihan kepada pengguna dan akhirnya menjebakkan diri kepada perkara tidak sihat.”

Aplikasi ”Bigo Live” ini dibangunkan oleh syarikat dari Singapura mempunyai pengikut terutamanya dari negara Malaysia, Indonesia, Vietnam, Thailand dan Filipina itu, memberi pendapatan kepada pemilik akaun menerusi ‘hadiah’ yang diterima sepanjang waktu siaran langsung itu.

Menurut Datuk Mustapa lagi, teknik pemasaran seperti itu menarik minat pengguna aplikasi itu untuk mendapatkan seberapa banyak ‘hadiah’ daripada penonton.

Dengan adanya aplikasi sebegini, remaja yang baru meningkat dewasa akan mudah terpengaruh untuk melakukan hubungan seks kerana pada usia tersebut sifat ingin tahu mereka sangat tinggi. Hal ini menyebabkan berlakunya zina, rogol dan sebagainya dan akhirnya lahirlah anak luar nikah.

Datuk Mustafa menggesa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) untuk menyiasat aplikasi ‘Bigo Live’ dan mengambil tindakan segera mengharamkan penggunaan aplikasi tersebut

Sumber: www.menara.my

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih