ANAK ANDA TERSANGKUT TULANG IKAN ? JANGAN PANIK !! INILAH CARA MENGATASINYA ((SEMOGA BERMANFAAT))

ANAK ANDA TERSANGKUT TULANG IKAN ? JANGAN PANIK !! INILAH CARA MENGATASINYA ((SEMOGA BERMANFAAT))

Anak perempuan saya yang berumur 3 tahun suka sekali makan ikan. Makan serta makan, tiba – tiba saja putraku muntah serta menangis, dan saya yakin pasti kerana tersangkut tulang ikan. Saya juga langsung mengambil inisiatif menyuruhnya menelan banyak sayur-sayuran, dia menurut saja, sambil menelan sambil menangis, namun ketika pas saat ingin menelan untuk ke 2 kalinya, saudara saya yang keluar dari tandas segera menghentikan saya. Saudara saya iaitu seorang doktor, dia memberitahu kalau tersangkut tulang ikan jangan menelan makanan, apabila tidak tulang ikan tersebut akan mencederakan tekak kita.

Saudara saya mencadangkan untuk membawanya ke rumah sakit terdekat, serta kami juga terus bergerak menuju rumah sakit. Sesudah diperiksa doktor, ternyata ada tulang ikan berbentuk S tersangkut di kerongkong! Serta sudah melukai tenggorokannya, serta hamper sudah mendekati arteri di tekak! Kita langsung lega apabila doktor mengeluarkan tulang tersebut!

Mengapa Ketika Tersangkut Tulang, Kita Tidak Boleh Menelan Sesuatu?

Ketika tersangkut tulang ikan, mungkin saja awalannya tidak terlalu dalam, palingan hanya akan hingga pada belakang lidah kita, apabila tepat masa dibawa ke doktor, mungkin saja akan sangat gampang dikeluarkan.

Sebaliknya, dengan cara menelan suatu hal, akan membawa tulang tersebut makin turun ke dalam, serta mencederakan susunan tekak kita. Di saat yang sama, akan mungkin mengantarkan tulang ikan itu masuk ke tekak, serta akan membuat tulang semakin sukar di keluarkan.

Selain itu, di bahagian kerongkong ada banyak pembuluh darah, boleh terluka oleh tulagn ikan serta keluarkan banyak darah, bahkan paling teruk akan hingga membuat tekak kita jangkitan, bernanah, serta akhirnya membahayakan jiwa kita.

Anak Tersangkut Tulang Ikan, Apa Yang Harus Dilakukan Ibu?

1. Mencari Dimana Letak Tulang Ikan
Buka mulut kanak-kanak, gunakan lampu suluh untuk lihat letaknya. Bila terlihat, gunakan penyepit atau klip apabila anda yakin dapat mencapai tulang tersebut. Apabila sudah tidak kelihatan, mungkin saja bawa ke rumah sakit terdekat iaitu cara terbaik, biarlah doktor yang menanganinya.

2. Tersangkut Tulang Kecil
Apabila anda yakin tulang ikan hanya tulang kecil, Gunakan jari yang bersih atau penyepit untuk menghimpit lidahnya, sehingga membuat anak anda muntah, bila dapat hingga muntahkan semuanya, agar semuanya makanan yang masuk tadi keluar, serta tulang kecil tersebut akan turut keluar bersama-sama dengan makanan – makanan dari dalam.

3. Tersangkut Tulang Besar
Bila yang tersangkut iaitu tulang yang besar, janganlah menyuruh anakmu untuk menelang sesuatu, serta jangan menyuruhnya untuk muntah, perlu dibawa ke klinik berdekatan agar ditangani oleh doktor. Menyuruhnya untuk menelan atau muntah dibolehkan di tekaknya terluka serta menyebabkan jangkitan!

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih